Ciągłe uczenie się
Uczenie się ustawiczne obejmuje znacznie szersze podejście do uczenia się; może przybrać formę rozwoju osobistego lub zawodowego, celowego studiowania, a nawet po prostu zaangażowania w ciągłe wzbogacanie wiedzy. Innymi słowy, ciągłe kształcenie nie kończy się wraz z ukończeniem edukacji formalnej i jest czymś, co jest wspierane w celu zapewnienia zrównoważonego rozwoju i sukcesu przez całe życie.
Jedną z głównych korzyści ciągłego uczenia się jest to, że pozwala ono przygotować jednostki na zakłócenia, jakie rzuca na nie świat. Ciągłe uczenie się pomaga także w zdobywaniu nowej wiedzy i umiejętności, a także byciu na bieżąco z aktualnymi trendami i technologiami.
Co więcej, w kontekście pracy, ciągłe uczenie się jest często korzystne dla osiągnięcia celów i rozwoju wydajności.
Polecamy: Szkolenie online: trener wewnetrzny w firmie produkcyjnej
Podstawy ciągłego uczenia się
Podejście ciągłe uczenie się działa najlepiej, gdy jednostka koncentruje się na zrozumieniu, co to dla niej znaczy. Może się to różnić w zależności od osoby, ale obejmuje posiadanie jasnych celów uczenia się i poleganie na własnej motywacji.
Generalnie istnieją dwa podejścia do ciągłego uczenia się – zagłębianie się w konkretny temat lub posiadanie wielu zainteresowań i dążenie do efektów uczenia się związanych z tymi tematami. Obydwa podejścia są słuszne i skuteczne, a uczeń powinien wybrać opcję, która najlepiej odpowiada jego umiejętnościom uczenia się.
Wdrażanie ciągłego uczenia się w swoim życiu
Aby rozpocząć ciągłe kształcenie, pierwszym celem powinno być zawsze ustalenie jasnych celów uczenia się. Można je podzielić na cele krótkoterminowe i długoterminowe. Powinny umożliwiać skupienie się na nauce i jasne wyniki związane z nauką. Dodatkowo ustrukturyzowanie zadań związanych z działaniami edukacyjnymi zapewnia przejrzystość i sprawia, że są one lepiej zorganizowane.
Podział dużych zadań na mniejsze w ramach osi czasu to skuteczny sposób ustrukturyzowania zajęć edukacyjnych.
Wprowadzenie nagród za realizację zadań, zarówno krótkoterminowych, jak i średnioterminowych, dodatkowo wzmacnia motywację do realizacji zadań.
Wreszcie, posiadanie przejrzystych zasobów dostępnych do działań edukacyjnych jest niezbędne do osiągnięcia sukcesu. Zasoby mogą stanowić kombinację źródeł internetowych, książek, podcastów, filmów i innych materiałów.
Utrzymywanie motywacji do ciągłego uczenia się
Utrzymywanie motywacji do ciągłego uczenia się jest niezbędne, aby pomóc uczniowi osiągnąć swoje cele. Pomocne w tym może być opracowanie osobistych strategii lub wykorzystanie istniejących technik.
Rozmowa z ludźmi o podobnych poglądach pomaga w dzieleniu się strategiami i gromadzeniu pomysłów na utrzymanie motywacji. Ważne jest, aby rozpoznawać niepowodzenia, robić przerwy i wykorzystywać pozytywne myśli w trudnych chwilach. Ostatecznie istotne jest, aby zachować zdolność dostosowywania się i elastyczność, aby utrzymać zaangażowanie w naukę.
Podsumowanie
Korzyści płynące z ciągłego uczenia się przez całe życie obejmują gotowość do wystąpienia zakłóceń, rozwój wiedzy i umiejętności, sukces przez całe życie oraz poprawę wyników (w domu, w miejscu pracy i wszędzie). Skuteczne techniki ciągłego uczenia się umożliwiające osiągnięcie tych celów obejmują cel – kompozycję, strukturyzację działań edukacyjnych, regularne nagrody oraz identyfikację (i wykorzystanie) pożądanych zasobów. Utrzymanie motywacji do ciągłego uczenia się może być trudne, ale utrzymanie rozsądnych strategii i wykorzystanie systemów wsparcia może w tym pomóc. Ostatecznie ciągłe uczenie się jest rozsądnym podejściem do uczenia się przez całe życie, prowadzącym do znaczących, owocnych rezultatów.